Platba na dobírku u Temu: Na co si dát pozor při objednávce
- Co je platba na dobírku Temu
- Výhody a nevýhody dobírky
- Postup objednávky s platbou na dobírku
- Poplatky za dobírku na Temu
- Kdy zboží zaplatit dopravci
- Kontrola obsahu balíku před zaplacením
- Řešení problémů s dobírkou
- Alternativní způsoby platby na Temu
- Maximální částka pro dobírku
- Vrácení peněz při reklamaci dobírky
Co je platba na dobírku Temu
Dobírka na Temu? Je to vlastně docela fajn způsob, jak nakupovat s klidem v duši. Zaplatíte, až když máte balíček skutečně v ruce - žádné překvapení se nekoná.
Jak to celé probíhá? Prostě si vyberete, co se vám líbí, a při placení kliknete na dobírku. Počítejte s tím, že si připlatíte nějakých 19 až 29 korun navíc - to je ten dobírkový poplatek. Není to žádná velká věda, že?
Nejlepší na tom je, že si můžete zásilku pořádně očíhnout, než za ni vysázíte peníze. Balíček přijde buď k vám domů, nebo na výdejnu, podle toho, co vám víc vyhovuje. Kurýrovi můžete zaplatit hotově nebo kartou, na výdejně většinou berou všechno možné.
Víte, co je na dobírce super? Že vás chrání před nepříjemnými překvapeními. Když vám přijde něco, co vypadá jako by to přejel parní válec, prostě to nevezmete a neplatíte ani korunu. Jednoduché jak facka!
Jasně, má to i své mouchy - třeba když něco reklamujete, může to trvat o něco déle než u platby předem. A taky si dobírkou nezaplatíte, když nakupujete ze zahraničí. Funguje to jen po České republice, což je logické.
I přes tyhle drobné nevýhody je dobírka na Temu pořád mezi Čechy hodně oblíbená. A není divu - je to vlastně taková pojistka, že dostanete to, za co platíte. V dnešní době plné online nákupů je to docela uklidňující, nemyslíte?
Výhody a nevýhody dobírky
Kdo by neznal ten známý scénář - kurýr zazvoní u dveří a my honem hledáme peněženku. Dobírka je jako starý známý, který nás provází už roky při nakupování. Je to vlastně takový český fenomén - zatímco ve světě už pomalu mizí, u nás si stále drží své místo.
Vzpomeňte si na babičku, která si objednává nové povlečení. Nemá platební kartu ani internetové bankovnictví, ale s dobírkou si může v klidu nakoupit. Prostě počká, až jí pošťák přinese balíček, zkontroluje obsah a pak teprve zaplatí. Žádné riziko, žádné strachy z online podvodů.
Není ale všechno růžové. Ty poplatky navíc dokážou pěkně zamíchat s cenou nákupu. Představte si, že si objednáte knihu za tři stovky a najednou musíte připlatit dalších 50 Kč jen za dobírku. To už člověka trochu zamrzí, že?
Taky už se vám stalo, že kurýr přijel zrovna když jste neměli drobné? To pak nastává to trapné přešlapování a hledání každé koruny. Nebo když za vás balík přebírá soused - musíte mu nechat přesnou částku a ještě vysvětlit, co a jak.
Pro e-shopy je dobírka tak trochu noční můrou. Musí čekat na peníze, složitě párovat platby, a někdy se stane, že zákazník balík ani nepřevezme. To pak zboží putuje zbytečně tam a zpět.
Moderní doba přináší modernější řešení. Mladší generace už dávno frčí na okamžitých platbách přes mobil nebo online kartou. Ale ruku na srdce - někdy je ta dobírka prostě nejjistější volba. Zvlášť když kupujete něco dražšího od neznámého prodejce.
Jen pozor při reklamacích - když už má prodejce peníze v kapse, může být cesta zpět k našim penězům trochu trnitější. A ty lákavé slevy za platbu předem? Při dobírce na ně většinou můžeme zapomenout.
Důvěra je dobrá, ale platba na dobírku je jistota. Zvláště když nakupujete na neznámých e-shopech, je dobré mít své peníze pod kontrolou až do poslední chvíle.
Radmila Procházková
Postup objednávky s platbou na dobírku
Dobírka je stále jedničkou mezi platebními metodami v Česku - a není divu! Je to vlastně tak jednoduché jako když si kupujete rohlíky v pekárně. Prostě zaplatíte, až když máte zboží v ruce.
Jak na to? Nemůže být nic snazšího. Vyberete si zboží, hodíte ho do košíku a u platby kliknete na dobírku. Tím to pro vás končí - tedy aspoň prozatím. K ceně vám naskočí malý poplatek za dobírku, většinou tak dvacku až čtyřicku, podle toho, jakého dopravce si vyberete.
Pak už jen čekáte, až vám přistane zpráva od dopravce. Většinou vám den předem pípne SMS s časovým oknem doručení - takže víte, kdy být doma nebo si třeba odskočit z práce. Nezapomeňte si připravit přesnou částku, ať nehledáte drobné na poslední chvíli. I když dneska už většina kurýrů bere i karty.
Máte radši osobní odběr? Žádný problém! Na výdejně můžete zaplatit hotově i kartou, jak je vám libo. A co je super - můžete si balíček před zaplacením zkontrolovat. Vypadá obal podezřele? Prostě ho nevezmete, a je to.
V čem je dobírka tak skvělá? Platíte, až když máte zboží v ruce. Žádné překvapení, žádné riziko. Proto ji má tolik lidí rádo, zvlášť když nemají důvěru v online platby. A kdyby náhodou něco nebylo v pořádku? Jednoduše zásilku nepřevezmete.
Abyste si ušetřili zbytečné komplikace, dejte dopravci správné číslo mobilu a adresu. Když vás kurýr nezastihne, většinou to není konec světa - můžete si domluvit nový termín nebo poslat balíček třeba na výdejnu. Prostě se vždycky najde řešení, které bude vyhovovat oběma stranám.
Poplatky za dobírku na Temu
Platíte rádi na dobírku při nákupu na Temu? Pak byste měli vědět, že vás to vyjde o něco dráž. Za dobírku si Temu naúčtuje 49 korun navíc - je to vlastně taková daň za možnost zaplatit až při převzetí balíčku.
Když si vyberete dobírku, můžete si nechat balíček poslat buď Českou poštou, nebo PPL. Kurýrovi pak zaplatíte hotově nebo kartou, jak vám to víc vyhovuje. Jenže pozor - kromě těch 49 korun za dobírku můžete někdy narazit i na manipulační poplatek. V součtu vás to může vyjít až na 69 korun navíc. To už stojí za zamyšlení, ne?
Jasně, chápu, že dobírka je pro spoustu z nás pořád nejpohodlnější způsob platby. Máte jistotu, že zaplatíte, až když balíček skutečně dorazí. Ale ruku na srdce - při častějším nakupování se ty poplatky navíc docela nasčítají. Co třeba zkusit platbu kartou online? Je to zadarmo a často můžete využít i různé slevy a kupóny.
A ještě jedna důležitá věc - pokud zboží vrátíte, dobírkový poplatek vám už nikdo nevrátí. Proto dobře zvažte, jestli se vám dobírka opravdu vyplatí, zvlášť když třeba občas něco vracíte nebo reklamujete.
Vždycky si při převzetí zkontrolujte částku k zaplacení. Měla by přesně odpovídat tomu, co bylo uvedeno v objednávce. Kdyby něco nesedělo, ozvěte se na zákaznickou podporu Temu - mluví česky a rádi vám se vším poradí.
Díky online sledování zásilky navíc přesně víte, kdy vám balíček dorazí a kolik budete platit. Žádné překvapení u dveří se tak konat nebude.
Kdy zboží zaplatit dopravci
Každý z nás to zná - objednáme si balík na dobírku a pak přemýšlíme, jak to vlastně bude s placením. Nejdůležitější je vědět, že platíme přesně ve chvíli, kdy nám kurýr předává balík do ruky. Než vytáhneme peněženku, máme samozřejmě právo se na zásilku pořádně podívat. Prohlédnout obal, zkontrolovat, jestli není pomačkaný nebo protržený - prostě ujistit se, že je všechno v pořádku.
Představte si situaci, kdy vám kurýr přinese očividně poškozený balík. V takovém případě ho nemusíte ani převzít, natož zaplatit. Kurýr musí sepsat záznam o poškození a balík putuje zpátky k odesílateli. Pokud je ale všechno v pořádku, je na řadě platba. Dneska už naštěstí většina kurýrů běžně bere kromě hotovosti i karty.
Pozor ale na zbytečné odmítání nepoškozeného zboží. Když si něco závazně objednáme a pak si to bez pádného důvodu rozmyslíme, může nám e-shop naúčtovat náklady za dopravu. Proto je lepší si všechno dobře rozmyslet už před kliknutím na tlačítko Objednat.
Po zaplacení dostaneme doklad - ten je potřeba si schovat, kdyby náhodou bylo potřeba zboží reklamovat nebo vrátit. Moderní dopravci už často posílají potvrzení i na email, což je super - aspoň se papírek nezatoulá.
Spoustu starostí si můžeme ušetřit předplacením dobírky online. Prostě zaplatíme předem a když kurýr přijde, jen si v klidu převezmeme balík. Nemusíme řešit, jestli máme dost hotovosti nebo jestli nám zrovna funguje karta.
Když čekáme balík na dobírku, je fajn mít připravenou přesnou částku nebo aspoň platební kartu. Kurýři většinou nemají moc drobných na rozměňování a třeba šeky obvykle vůbec neberou. U platby kartou je lepší si předem ověřit, jestli ji kurýr přijímá - terminál totiž nemají všichni.
Při přebírání balíku je důležité ještě zkontrolovat, jestli částka souhlasí s tím, co jsme si objednali. Když se něco neshoduje, můžeme chtít vysvětlení nebo balík nepřevzít a hned zavolat do e-shopu, ať se věci vyjasní.
Kontrola obsahu balíku před zaplacením
Při převzetí balíčku na dobírku je fajn vědět, že máte plné právo prohlédnout si obsah ještě před zaplacením. Je to podobné, jako když si v obchodě zkontrolujete zboží před placením - proč by to u doručení mělo být jinak?
Kurýr vám musí dát čas na kontrolu, i když třeba spěchá. Jasně, nikdo nechce zdržovat, ale lepší je pár minut počkat, než později řešit nepříjemnosti. Když najdete něco rozbitého nebo nesedí obsah, nemusíte balík převzít ani zaplatit.
Představte si situaci - přijde vám křehké zboží a krabice vypadá jako po zápase. V takovém případě si trvejte na kontrole. Kurýr s vámi sepíše protokol a balík putuje zpátky k odesílateli. Jen pozor - tohle platí pro viditelné vady, ne když třeba spotřebič nefunguje, jak má.
Často se to stává v práci, kde není čas všechno důkladně projít. V tom případě napište do dokumentů převzato s výhradou kontroly. Je to taková pojistka pro případ, že byste později něco našli.
Dneska už naštěstí většina kurýrů bere karty, takže odpadá věčné hledání drobných. Můžete si dokonce předem v aplikaci nastavit, jak chcete platit - super vychytávka pro uspěchané dny.
Pamatujte, že kontrola neznamená testování. Nemůžete si třeba zapnout telefon nebo vyzkoušet oblečení - jde jen o to zkontrolovat, jestli je vše kompletní a nepoškozené. Když je všechno v pořádku, je fér dobírku zaplatit.
A ještě jedna praktická rada - všímejte si, jak se který dopravce chová. Někteří jsou ochotní počkat na kontrolu, jiní by nejradši utekli. Příště už budete vědět, koho si vybrat pro důležitou zásilku.
Řešení problémů s dobírkou
Dobírka je pořád jedním z nejoblíbenějších způsobů platby u nás, i když občas to může trochu zaskřípat. Klasika je, když kurýr nemá nazpátek - to pak člověk kouká jak vrána do prázdné peněženky. Naštěstí už většina kurýrů bere karty, takže odpadá to věčné počítání drobných.
Znáte to - balík konečně dorazí, ale vypadá, jako by si na něm někdo zacvičil. V takovém případě máte plné právo říct ne, tohle si nepřeberu. Jen nezapomeňte všechno vyfotit a sepsat s kurýrem záznam. Pak už stačí jen zvednout telefon a ozvat se e-shopu i dopravci.
Životní moudro číslo jedna: vždycky mějte v záloze někoho, kdo může zásilku převzít. Kurýři sice slibují hory doly s časem doručení, ale dopravní zácpa nebo jiné komplikace jim můžou pěkně zamotat plány. Díky moderním aplikacím ale aspoň můžete sledovat, kde se váš balík zrovna nachází.
I když už jste dobírku zaplatili a později objevíte nějaký problém, nezoufejte. Pořád máte všechna práva na reklamaci nebo vrácení zboží do 14 dnů, když nakupujete přes internet. Jen si schovejte doklad o zaplacení, může se hodit.
Představte si situaci: váš balík skončí u sousedů a oni ho v dobré víře zaplatí. Než začnete propadat panice, radši dvakrát překontrolujte adresu doručení už při objednávce. A kdyby se přece jen něco změnilo, dejte vědět všem zúčastněným.
Nejlepší je vsadit na ověřené e-shopy a známé přepravce. Když jde o větší částku, nebojte se předem zavolat a všechno si ujasnit. Některé e-shopy vám dokonce dovolí zboží před zaplacením zkontrolovat - to je pak úplně bez stresu.
Když už narazíte na nějaký problém, řešte ho hned. Solidní firmy si zakládají na spokojených zákaznících a většinou najdou způsob, jak situaci vyřešit ke spokojenosti všech.
Alternativní způsoby platby na Temu
Na Temu to s dobírkou není tak jednoduché, jak by si mnozí z nás přáli. Bohužel, dobírku ani platbu při převzetí tady nenajdete - což chápu, že pro spoustu z nás může být docela překážka. Vždyť kdo by nechtěl platit až ve chvíli, kdy má zboží v ruce?
Způsob platby | Poplatek | Dostupnost | Doba doručení |
---|---|---|---|
Dobírka TEMU | 29 Kč | Celá ČR | 10-20 dní |
Platba kartou TEMU | 0 Kč | Celá ČR | 10-20 dní |
Místo toho můžete použít platební kartu - ať už máte Visu, Mastercard nebo American Express. Je to vlastně docela fajn, protože platba proběhne hned a nemusíte pak na nic myslet. A co se týče bezpečnosti? Tu berou na Temu fakt vážně.
Osobně mám nejradši platby přes PayPal. Proč? Protože když náhodou něco nedorazí nebo přijde rozbité, PayPal se za vás postaví. Je to takový váš osobní ochránce při nakupování. Navíc už nemusíte pořád dokola vyťukávat číslo karty - stačí se jen přihlásit.
Jestli máte obavy z online plateb, není se čeho bát. Temu používá špičkové zabezpečení a každou platbu hlídá jako ostříž. Jasně, není to totéž jako dobírka, ale svoje peníze máte pod kontrolou.
Někdy se mě lidi ptají, jestli se dá na Temu platit i jinak. Zatím ne, ale aspoň nabízejí garanci vrácení peněz. Když nejste spokojení nebo balíček nedorazí, dostanete prachy zpátky. Není to sice dobírka, ale určitá jistota tu je.
Pro největší bezpečí doporučuju nakupovat přímo přes jejich appku nebo web. A než něco koupíte, mrkněte na hodnocení prodejce - ušetří vám to případné starosti. Kdyby náhodou něco nehrálo, jejich podpora je celkem použitelná.
I když ta dobírka fakt chybí, Temu to vynahrazuje jinými věcmi - třeba super cenami nebo častými slevami. A upřímně? Online platby jsou dneska už tak běžné, že se není čeho bát. Jen je potřeba vědět, do čeho jdete.
Maximální částka pro dobírku
Dobírka a její limity? To je věc, která nás může pěkně potrápit, zvlášť když posíláme něco dražšího. Většina dopravců u nás nastavuje strop mezi 100 a 200 tisíci korunami - tak třeba Česká pošta vám doručí domů zásilku do 100 tisíc, na pobočku klidně i do 200 tisíc. PPLko nebo DPD jedou standardně do dvou set tisíc.
Jasně, že to není jen tak z plezíru. Kurýři přece nemůžou běhat po městě s kufříkem plným bankovek jako nějaké chodící terče. Proto když chcete poslat něco fakt drahého, radši sáhněte po převodu nebo platbě kartou. Mimochodem, věděli jste, že už i kurýři mají často s sebou platební terminály?
Jestli máte e-shop, dejte si majzla na správné nastavení limitů. Radši dvakrát překontrolujte aktuální pravidla u svého přepravce, ať pak nemáte zbytečné trable. Jasně, někdy se dá domluvit i na vyšších částkách, ale to už je větší šichta s extra papírováním.
A když už čekáte balík na dobírku, mějte připravenou přesnou částku - kurýr není chodící banka a nemůže vám rozměňovat velké bankovky. U dražších zásilek si nezapomeňte občanku, bez ní vám to většinou nedají.
Se zahraničními balíky je to ještě složitější, tam bývají limity často nižší. Někteří zahraniční dopravci dokonce dobírku vůbec nenabízí - no, zkuste si představit to papírování s různými měnami.
Přepravci to berou vážně - používají speciální bezpečnostní obálky, pojištění a různé další vychytávky. Jen počítejte s tím, že za tyhle extra služby si většinou připlatíte. Proto u větších částek fakt zvažte, jestli není lepší prostě poslat peníze převodem - ušetříte si nervy a možná i nějakou tu korunu.
Vrácení peněz při reklamaci dobírky
Platba na dobírku je pořád jedním z nejoblíbenějších způsobů placení u nás. Je to jasné - prostě zaplatíte, až když vám kurýr přiveze balík. Co ale dělat, když se zboží ukáže jako vadné a vy potřebujete peníze zpět?
Ze zákona máte při oprávněné reklamaci nárok dostat zpět každou korunu, včetně toho, co jste zaplatili za dopravu. Obchod vám musí peníze vrátit do dvou týdnů od chvíle, kdy reklamaci uzná. Většinou vám je pošlou na účet, ale můžete se domluvit i jinak.
Nezapomeňte si schovat doklad o zaplacení dobírky od kurýra - bez něj by mohlo být vyřízení reklamace složitější. Je to vlastně vaše pojistka, že jste za zboží skutečně zaplatili.
Vy jako zákazník máte poslední slovo v tom, jak se reklamace vyřeší. Obchod vám sice může nabídnout třeba výměnu zboží nebo slevu, ale pokud chcete peníze zpět, musí vám vyhovět.
Co když nemáte bankovní účet? Žádný problém - peníze můžete dostat i poštovní poukázkou nebo si je vyzvednout přímo v obchodě. Hlavní je o všem jasně komunikovat a ideálně mít všechno černé na bílém, třeba v emailech.
Kdyby vám náhodou obchod peníze ne a ne vrátit, máte možnost obrátit se na ČOI nebo rovnou na soud. Dokonce můžete chtít i úroky za dobu, co vaše peníze zadržovali. Existují i spotřebitelské organizace, které vám zdarma poradí, jak postupovat.
Před nákupem mrkněte na reklamační podmínky na webu obchodu. Měly by být fér a v souladu se zákonem - nesmí vám komplikovat cestu k vašim penězům, když je reklamace oprávněná.
Publikováno: 14. 06. 2025
Kategorie: Ekonomika